به افتخار بچه‌های زیر پونز

بسم الله القاصم الجبارین

به افتخار بچه‌های زیر پونز

بسم الله القاصم الجبارین

عامل مهم سقوط یک انقلاب و حکومت

پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۶:۵۳ ق.ظ

خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها عامل سقوط یک انقلاب و حکومت فقط مشکلات اقتصادی آن کشور است و مقصر اصلی مشکلات اقتصادی را رهبر و افراد انقلابی آن جامعه می‌دانند، اما سخن امیرالمومنین(ع) خلاف آن را نمایان می‌کند. وقتی که ریشه‌های سقوط انقلاب‌ها و حکومت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم به عوامل بسیار مهمی برخورد می‌کنیم که حتی از نفوذ دشمن هم بدتر می‌باشد.

امیرالمومنین(ع) یکی از عوامل سقوط حکومت‌ها را عدم اطاعت و فرمانبرداری از یک رهبر می‌داند، به این معنا که وقتی رهبر جامعه به مسئولین اجرایی و نظارتی دستور می‌دهد تا سند 2030 اجرا نشود، یعنی باید به کلی سند 2030 از ایران جمع شود ولی می‌بینیم که در شهرها و حتی در بعضی از برنامه‌های صدا و سیما همچون ماه عسل در ماه رمضان از آن دفاع می‌شود.

عامل بعدی فروپاشی انقلاب‌ها در سخنان امیرالمومنین(ع) دنیاطلبی است. زمانی که مسئولین حکومتی کاخ‌نشین شوند و در نماز جمعه خطبه‌ای بخوانند که چرا مومنین باید فقیرانه زندگی کنند و چه اشکالی دارد که مومنان مرفه زندگی کنند؟[1] یا اینکه مسئولینی که حاضر نباشند غذایی کمتر از پانصد میلیون بخورند[2] آیا حاضر می‌شوند که خدمتی برای مردم انجام دهند؟

فقر، بی‌عدالتی و تبعیض عوامل بعدی سقوط یک انقلاب و حکومت هستند. آقای وزیری که بیایید و بگوید؛ «مسکن مهر یک طرح مزخرف است» و بعد از 5 سال وزیر بودنش نه تنها یک خانه هم تحویل مردم نداده باشد، بلکه روز به روز به بازار مسکن فشار بیشتر بیاورد یا وزیر بهداشت به دانشجوی منتقد اهوازی که از کمبود امکانات آموزشی و بهداشتی و از اشرافی‌گری آقای وزیر گلایه کرد در پاسخ بگوید: شما مثل تکفیری‌ها هستید.[3] 

امیرالمومنین(ع) عدم عبرت از عوامل انحطاط و سقوط امت‌های پیشین را جزء عوامل مهم سقوط حکومت‌ها نیز تلقی می‌کنند. زمانی که در تاریخ صدساله ایران، پرونده آمریکا حتی یک نقطه عطفی ندارد که بگویم به آمریکا یکبار دیگر فرصت بدهیم و به آنان ترحم کنیم. واضح‌ترین خیانت آمریکاییان به ایران در دوره مصدق بود. حال عده‌ای لیبرال در کشور باز می‌خواهند با آمریکا مذاکره کنند.

اما مهم‌ترین عاملی که می‌تواند یک قیام را از یک تجمع اعتراض آمیز به یک انقلاب کبیر و تشکیل حکومت تبدیل کند، همکاری مردم است. اینکه اسم انقلاب اسلامی کنار دو انقلاب کبیر دیگر آمده است و انقلاب کبیر اسلامی ایران خوانده می‌شود به خاطر همکاری ملت مومن و شجاع است. چیزی که امیرالمومنین(ع) از آن ناراحت بود هم‌پا نبودن مردم بود نه حیله‌گری‌های ‌معاویه.

امروزه در دوره انقلاب کبیر اسلامی با وجود تمام مشکلات و عوامل مهم انحطاط یک جامعه ولی باز می‌بینیم که انقلاب اسلامی پرقدرت‌تر از دیروز شده است و دشمن هر روز از قدرت و وحدت ما بیشتر می‌ترسد. همکاری و پابه کار بودن ملت همان چیزی است که می‌تواند هر تحریم، فتنه، نفوذ و هرچیز دیگری که از سوی دشمن می‌آید را خنثی کند و کشور را به حالت ثبات در منطقه برای قدرت بیشتر نزدیک کند. ملت با وجود تمام مشکلات، هجمه‌ها و فتنه‌ها، امید خود را از دست نداده‌اند و برای اینکه به دشمن و نفوذیان داخلی دشمن مشت گره کرده خود را نشان دهند روز 13 آبان جمعیت میلیونی دیگری پدیدار خواهد شد.

 

[1]  خطبه‌های حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه در دولت سازندگی

[2]  فردا http://tn.ai/1758849

[3]  مشرق http://mshrgh.ai/898148

  • پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۶:۵۳ ق.ظ
  • پونز
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.